Jokohan mä saisin kirjotettua meidän Dublinin reissusta. Ja heti kaikille niille mulkvisteille, jotka kyselivät että miksi helvetissä me halutaan lähteä johonki Irlantiin kun siellä on niin kylmäääää ja ankeaaaaaaa ja muuta paskaa ja "mun työkaverit oli siellä ja ne sano että siellä oli ihan kauheeta kun oli niin kylmää" tyyliin kommentoijille tiedoksi, että huomioon ottaen ajankohdan (eli tammi-helmikuu) siellä oli joka päivä vähintään 10 astetta lämmintä, aurinko paistoi, vettä ei päivällä satanut kertaakaan. SE jos jokin on ihanteellista verrattuna siihen kun tulimme Suomeen, oli 30 astetta pakkasta, kaikki oli lumen ja jään peitossa. Auton päällä oli 20 sentin jääkerros ja puoli metriä lunta ja te vielä kehtaatte väittää, että irlannissa on kylmä ja ankeaa vaikka ette ole siellä edes koskaan käynyt.
Mä tiedän kyllä, että nämä kyseiset "mulkvistit" eivät tätä blogia lue, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Jos päästäis asiaan...
Majapaikkanamme oli Abberleyhouse Drumcondrassa ja suosittelen kaikille lämpimästi! Matkaa keskustaan oli vajaa 2,5 km ja kulkuyhteydet hyvät. Jos on esimerkiksi niin laiska kun minä niin voi ihan hyvin mennä linkallakin keskustaan on nimittäin sen verran halpaa eikä siinä matkan varrella mitään niin erikoisia nähtävyyksiä ole ettäkö sen takia kannattaisi kävellä. Muutaman kerran veivasimme jalan tuon matkan viikon aikana, mutta kyllästyimme siihen nopeasti, myös senkin takia että tämä flikka osti joka päivä niin paljon vaatteita ja muuta krääsää että oli suorastaan tuskallista kävellä illalla yli 2 kilsaa ylämäkeä.
Melkein kaikki "pakolliset" nähtävyydet tuli nähtyä ja ostimme liput sellaiselle linja-auto reitille joka kiersi kaupungin nähtävyyksiä ja matkalla oli muutamakymmenen pysäkkiä jossa sai jäädä pois ja hypätä seuraavan linkan kyytiin. Jäimme dublin zoon kohdalla pois ja kello oli jo melko paljon kun sinne saavuttiin eli kaikki piti katsoa kiireellä. Siellä tehtiin remonttia eli kaikkia eläimiä ei nähty, osa oli jo nukkumassa ja meidät sitten häädettiinkin sieltä ulos kun laittoivat jo ovia kiinni. Eläintarhan alueella on jonkinlainen ravintola jossa käytiin syömässä ja saimme sitten vatsan sekaisin siitä kamalasta ruuasta ja laskuttivat vielä tyhjistä lautasista 3,5 euroa kappaleelta eli 7 euroa maksoimme ns. tyhjästä. Systeemi siellä oli siis se että otetaan itse tarjottimet, haarukat, veitset ja lautaset. kokki laittaa ruuat lautaselle. ja yritin antaa sen ottamani lautasen mutta tämä kokki päätti laittaa ruuat toiselle lautaselle ja kassalla meiltä siis laskutettiin näistä tyhjistä..hohhoijaa. Huomasimme tämän vasta jälkeenpäin.

Karttaan oli merkattu viikinkilaiva joka oli liffeyjoella, mutta kun saavuttiin perille ei sitä enää siellä ollut. Pettymys nro 2.

Seuraava paikka oli National museum jossa luulimme olevan näyttely viikinkiajan tavaroista yms., mutta kun pääsimme paikalle ei siellä kyseistä näyttelyä enää ollut vaan siellä oli aihe vaihtunut sotahistoriaan, joka mua ei taas kiinnosta mutta miesystävääni kyllä eli ei ihan turha reissu.

Mä en muista ravintolan nimeä ,mutta jossakin temple barin lähistöllä oli kiinalainen ravintola jossa kävimme syömässä. Ruoka oli hyvää ja ihan kohtuu hintaista, mutta ne kiinalaiset olivat ärsyttävän ystävällisiä.Siellä ei saanut syödä rauhassa kun valehtelematta kävivät muutaman minuutin välein kysymässä onko kaikki ok ja pyörivät kokoajan siinä pöydän ympärillä. Mieheni oli juuri laittamassa lisää riisiä lautaselleen kun yksi työntekijöistä otti riisikauhan kädestä ja alkoi lappaamana ruokaa lautaselle.
Kun lähdimme ravintolasta pois niin neljä ihmistä oli ovella saattelemassa :)

Lähtöpäivää edeltävänä iltana mä sanoin miehelleni, että pitäisiköhän meidän käydä sanomassa b&b paikan omistajille, että lähdemme aamulla varhain ja kiittää heitä, mutta ukko sano että ei tarvi kyllä he huomaavat seuraavana päivänä että ollaan lähdetty. Olin siinä vähän aikaa WTF? koska en olisi ikinä uskonut kenenkään olevan noin epäkohtelias, varsinkaan mieheni joka yleensä on erittäin kohtelias ihminen. Mä sanoin myös hänelle että pitääköhän se taksi tilata etukäteen ja olin asiasta ihan varma johon hän sanoi, että miksi pitäisi. Siinä vaiheessa mä sain sellasen raivarin ettei todeksikaan. Sanoin hänelle, että vaikka ollaakin ulkomailla niin ei tarvitse käyttäytyä kuin puolijauhonen.
Mä pysyin kannassani ja hän meni sitten ilmoittamaan tälle pariskunnalle lähtevämme aamulla aikaisin ja kysyi vielä taksista. Tuli sitten häntä koipien välissä takaisin ja sanoi että olin ollut oikeassa. Voi että onkin kivaa olla oikeassa!
Päästiin aamulla ajoissa perille ja kaikki meni ok. Ostettiin uusi laukku, että saatiin kaikki ostokset tuotua. Lento myöhästyi ainakin tunnilla, mutta meni muuten hyvin. Paitsi mun edessä istui vanhempi nainen joka päästeli ihan järkyttäviä kananmunapieruja koko matkan. Mä en pystyny hengittämään saatika pyytämään naista menemään vessaan. Kiitos hänelle unohtumattomasta lentomatkasta.